V posledním dubnovém týdnu se nám uskutečnilo další setkání jabloneckého DIGI centra. Velice pokrokové a momentálně dosti žhavé téma AI – Umělá inteligence nám rozproudilo vlnu téměř neutišitelných debat. Což nás samozřejmě velice těší, taková debata je přeci jenom tím nejlepším nástrojem pro sdílení zkušeností a možností, jak se s danou tématikou vypořádat.
Pokusím se jen v rychlosti shrnout, co jsme si o AI, protentokrát tedy více teoreticky, řekli. Umělá inteligence je obávané téma, které vyvolává v laické veřejnosti mnohdy velmi silné obavy. Plyne to většinou ale z neporozumění právě vůči AI. AI je skvělý doplněk, pomocník, nástroj, říkejme tomu jakkoliv nám je sympatické, ale stále jde o cosi, co nám, myšleno inteligenci z masa a kostí, má pomoci být efektivnější. Umělá inteligence sama o sobě myslet neumí. Ví téměř vše, jelikož čerpá z nekonečných zdrojů internetu, ovšem jen my máme v rukou její hranice, které jí výhodně nastavujeme – pomocí otázek, promptů. Jde jen o to, jak chytře a detailně je použijeme. Díky tomu se nám dostává obrovské škály kvality, kterou nám AI může poskytnout.
Jak tedy vidíte, umělá inteligence jde ruku v ruce s tou naší. Proto se tedy nemusíme obávat, že vzdělání nebude za pár let již třeba. Pokud bude lidstvo negramotné, ani umělá inteligence nebude schopná sestavit odpovědi na vysoké úrovni. Nemusíme se obávat ani o svá zaměstnání. Stále budou třeba lidé k zadání úkolů, k zadání hranic, k ovládání čehosi, co nemá svou vlastní individualitu a schopnost vyvozovat myšlenkové větve.
Můžeme se začít obávat různých scénářů v momentě, kdy se nehodláme přizpůsobit pokroku. U nás starších je to o volbě, známe situaci a uvědomujeme si i značné úsilí, které pro přizpůsobení se musíme vyvinout. Pojďme to těm mladším usnadnit. Pojďme jim pomoci začít s porozuměním světa, který tam na ně, za zdmi bezpečných škol, čeká a je nelítostný k těm, kteří zůstávají pozadu. Zatím to totiž můžeme naučit hrou, s ještě relativně dlouhým časem na dotazy a otázky. Tudíž v klidu, bez šíleného tlaku zaměstnavatelů, kteří vyžadují právě tyto a nebo tamty znalosti.
Jsme v začátcích této sféry, ale už nyní můžeme využít příjemné materiály k jejímu pochopení. Pro příklad uvádím úžasně zpracovaný web https://aidetem.cz/, kde najdete spoustu typů, jak naložit s výukou AI na ZŠ. Při setkání jste se lehce seznámili s příběhem robotů Williama a Meriwethera, který je velice intuitivní a děti baví. Dalším skvělým pomocníkem při výuce může být například učebnice Strojové myšlení, na kterou zde přikládám též odkaz https://sqzr.cz/2enpe. O využití ChatuGPT a správném zadávání promtů si ještě v krátkosti povíme příště.
Připomínám ještě možnost zhlédnutí záznamu skvělé, uvolněné a naprosto geniální přednášky od Sary Polak na téma protínající historii a právě AI. Odkaz zde https://www.youtube.com/watch?v=yZB72IRQPs0 a pokud by někoho z Vás AI natolik nadchla a chtěl by jí porozumět ještě o kousíček více, zde ještě přikládám odkaz na super intuitivní kurz, který opravdu stojí za to si projít https://www.elementsofai.com/.
Velmi Vám děkuji za účast a budu se na Vás těšit zase příště!
Ing. Tomáš Bartůněk, vedoucí centra